2Jul
Stortvloed muziek diploma's 2 Juli 2017

Succesvolle Koninklijke opleidingen

Koninklijke Fanfare St. Willibrord uit Heeswijk verzorgt haar eigen muzikale opleidingen. Drie slagwerkdocenten, Emiel Caspers, Jos Schuts en Wim van Zutphen, verzorgen alle slagwerklessen. Frappant detail is dat alle drie de docenten hun opleiding binnen de eigen vereniging hebben genoten en ook nog altijd actief zijn in de vereniging als muzikant of dirigent. Zij hebben momenteel een groep van 34 leerlingen in opleiding. Dat die daarbij succesvol zijn blijkt uit het feit dat dit jaar vier Brabantse en vier Nederlandse kampioenen zijn afgeleverd. Onlangs zijn maar liefst 14 leerlingen op examen geweest en behaalden zij allemaal hun Bouwstenen diploma, het A- of B diploma.

Ook de opleidingen voor blaasinstrumenten worden door de Koninklijke Fanfare in eigen huis verzorgd. De muziekdocenten, Hans Thijssen (tevens dirigent van het Fanfarekorps), Willem Pluk, Daan Morris en Britt van den Dungen (dirigente van het Opstaporkest) geven les aan 23 leerlingen. Dit jaar is voor het eerst in jaren weer door blazers leerlingen deelgenomen aan externe concoursen en onmiddellijk resulteerde dit in een Brabants kampioenschap. Op 1 juli hebben zeven leerlingen examen gedaan op hun blaasinstrument. Alle zeven behaalden hun diploma (1x D, 1x C, 4X B en 1x A).

Voor docenten en hun leerlingen zijn dit natuurlijk resultaten om supertrots op te zijn. Maar ook voor de vereniging is dit erg stimulerend. Hiermee wordt namelijk tastbaar dat de stap om opleidingen in eigen beheer te nemen een goede stap is geweest. Op deze manier zorgt de in 1823 opgerichte muziekvereniging voor een gezonde muzikale toekomst.

Wie zijn er allemaal geslaagd?

De slagwerkers Luuk Schouten, Ciske van de Ven, Niels Megens, Sien Verhallen slaagden voor Bouwstenen slagwerk. Teun Schouten, Tijn Dobbelsteen, Gijs Boeijen, Giel van de Velden, Pien Rutten, Estée van Driel, Pim Lucius en Jorg Loeffen slaagden voor slagwerk A. Hein Verhallen en Mats Hulsman slaagden voor slagwerk B.
Bij de blazers slaagde Rens van den Berg voor het A-diploma, Floor van de Pas, Joni Verhoeven, Nina Schouten en Anja de Visser voor het B-diploma. Vera Jacobs slaagde voor het C-diploma en Jan van Oorschot voor het D-diploma.

En als klap op de vuurpijl slaagde de dirigente van het Opstaporkest, Britt van den Dungen tevens saxofoon docente, voor het eindexamen HaFaBra directie.