18Jul
TOER MEE 2011 18 Juli 2011

360 deelnemers voor oergezellige fietstocht.

Traditie getrouw wordt op de eerste zondag van September de van Esch  ‘Toer Mee’  fietstocht georganiseerd. Deze keer  was het voor de 35ste maal.  Aan de tocht  hebben dit jaar 360 mensen deelgenomen. Minder dan vorig jaar, toen er maar liefst 450 deelnemers waren. Oorzaak was de slechte weersverwachting, want voor een lange tocht kan het weer  een echte spelbreker zijn. Gelukkig hadden we deze middag opnieuw heerlijk weer, en uiteindelijk een positief resultaat!

Nieuwe instrumenten en activiteiten.

De fietstocht wordt georganiseerd door de Koninklijke fanfare st. Willibrord. De fanfare besteed de inkomsten dit jaar vooral aan nieuwe instrumenten omdat momenteel niet minder dan 55  leerlingen muziekles krijgen. Het ander gedeelte komt ten goede aan de aanschaf van een compleet nieuwe lijn uniformen voor alle muzikanten, deze zal  eind November worden gelanceerd.  Een belangrijke bijdrage aan het financiële resultaat wordt overigens geleverd door de deelnemers die zich voor deze tocht laten sponsoren. Bij de jeugd was het hoogste sponsorbedrag maar liefst € 324,48 van Jens Verhoeven die voor deze prestatie een door van Aalst gesponsord oefeninstrument mag uitkiezen. Bij de volwassenen was het mevrouw Langehuijzen die een bedrag van  € 747,50 heeft opgehaald en die daarvoor een royaal levensmiddelen pakket, gesponsord door C1000 Will Janssen uit Heeswijk, in ontvangst mocht nemen.

“Ik win nooit wat”

De hoofdprijs was ook dit jaar weer een mooie fiets, gesponsord door Van Esch Bike Totaal. De fiets is verloot onder alle deelnemers en de gelukkige winnaar is mevrouw  Mariëtte Smits uit Berlicum. ‘Ik win nooit wat’ riep mevrouw Smits  op weg naar organisator Paul van Lokven. We zijn blij voor mevrouw Smits dat het lot haar dit keer goed gezind was. Ook voor de winnaar van de prijsvraag was er een mooie prijs, een bijzonder blitse driewiel step, deze mocht mee naar huis met Piet van Helvoort.

Geen gepuzzel.

De tocht ging van start bij gymnasium Bernrode waar de deelnemers zich van 12.00 tot 13.30 konden inschrijven.  Voor de tocht werd gebruikt gemaakt van een duidelijk beschreven route zodat het geen puzzeltocht wordt maar ontspannen genieten van het landschap.  De tocht ging gedeeltelijk door de prachtige Maashorst . Iedere 5 kilometer is er een halte waar de deelnemerskaart wordt gestempeld en even kan worden afgestapt. Vooral belangrijk voor onze jongste deelnemers zodat ze er plezier in houden op deze 40 kilometer lange tocht. Per stop was er een klein presentje of appel, mars of pakje drinken.

De jaarlijks terugkerende pannenkoeken.

Halverwege is de grote stop waar de fanfare de mogelijkheid gaf om even heerlijk uit te rusten onder het genot van de wel bekende pannenkoeken en een vers getapt pilsje of glaasje fris. De Bokkebloazers zorgden voor een heerlijk stukje muziek en de stemming werd opperbest, waardoor veel deelnemers langer dan gepland bleven ‘plakken’.

Buurtvereniging.

Nieuw onder onze deelnemers waren de leden van de buurtvereniging “Heilaren Noord” duidelijk herkenbaar in hun knalgele T-shirt. Er waren een flink aantal leden op komen dagen wat voor een vrolijke ‘gele’ noot zorgde in de lange sliert fietsers door het Brabantse landschap. Misschien een ideetje voor volgend jaar met uw buurt vereniging , en wel 2 September 2012.

Lekker stukje muziek.

Aan het einde van de middag komen alle deelnemers weer samen voor de aula van het Gymnasium waar in het nazomer zonnetje banken en tafels staan opgesteld waar de deelnemers moe en voldaan kunnen plaatsnemen.  Op het bordes speelde afwisselend de Pierebloazers en de Durzakkers de pannen van het dak en er ontstond een oergezellige sfeer.  Aan het einde van de middag neemt organisator  en inspirator Paul van Lokven het woord om alle deelnemers en vrijwilligers te bedanken  en de prijzen uit te reiken. Als deelnemer wil ik namens alle deelnemers Paul en zijn team van vrijwilligers bedanken voor de fantastische organisatie.

Vriendelijke groet,

Hans Kaandorp 0620901340

Koninklijke Fanfare Sint Willibrord Heeswijk.