11Sep
Oud IJzer actie 11 September 2016

Zaterdag 8 oktober: oud ijzer actie Koninklijke Fanfare Heeswijk.

De Koninklijke Fanfare St. Willibrord uit Heeswijk is een actieve vereniging. De vereniging verzorgt met regelmaat concerten, bruist van muzikale vitaliteit en treedt ook op allerlei manieren op de voorgrond.

Onder het motto ‘OUD IJZER VOOR NIEUW KOPER’ is er jaarlijks een oud-ijzer actie. Ook dit jaar komt de fanfare weer langs de deur. Op 8 oktober rijden meerdere aanhangers door Heeswijk om oud ijzer op te halen. De week van tevoren ontvangt u een brief in de brievenbus met een raambiljet. Als u oud ijzer heeft dat u kwijt wilt, hangt u vrijdagavond 7 oktober dit raambiljet goed zichtbaar voor het raam. In de loop van de zaterdag belt de fanfare dan bij u aan en wordt het ijzer opgehaald. Leg het oud ijzer niet los langs de openbare weg. Wat wordt door de fanfare bij u opgehaald?

• Oude metalen: denk dan aan fietsen, radiatoren, kozijnen, constructiestaal,
    (landbouw)werktuigen, aanhangers, grasmaaiers.
  • Huishoudelijke apparaten: wasmachines, wasdrogers, pc's, beeldschermen - alles met een stekker behalve koelkasten en vriezers.
  • Loodaccu’s en elektra kabels
  • Bruingoed, zoals audio- en videoapparatuur. GEEN TV's

Met de opbrengst van het oud ijzer houdt de fanfare haar muziekinstrumenten in goede conditie en worden met regelmaat nieuwe instrumenten aangeschaft. Op deze manier wordt het geluid, de klank van de fanfare, zuiver en op de juiste toonhoogte gehouden.

Belangrijk is te melden dat de Koninklijke Fanfare het hele jaar door bereikbaar is om oud ijzer op te halen. Via de website www.koninklijkefanfare.nl kunt u vragen het ijzer op te komen halen.

Er zijn verschillende soorten metaal, het een brengt meer op dan het ander. De ring van een fietswiel is van RVS, de spaken zijn van ijzer. RVS of aluminium brengt meer op dan ijzer, daarom proberen we dat zo veel mogelijk te scheiden. Bij het ophalen van oud ijzer komt er van alles langs, een oude schrijfmachine, stukken daklood, een skelter, videorecorders en meters elektra kabel. “Veel mensen hebben nog stukken kabel hangen waar ze nooit meer iets mee doen. Als er dan opgeruimd wordt verdwijnt alles in de grijze container. Doodzonde, want ze moeten flink betalen voor de kilo’s, terwijl het voor ons nog wat op kan brengen”.

Met de opbrengsten van het ijzer kan de fanfare investeren in instrumenten waar anders jaren voor gespaard moet worden.

Heeft u oud ijzer?

Bel 06 30160758 of mail oudijzer@koninklijkefanfare.nl