22Nov
Feestelijk vrienden- en jubilarissen concert. 22 November 2011

Ieder jaar worden de jubilarissen van de Koninklijke Fanfare Sint Willibrord tijdens het Jubilarissenconcert gehuldigd. Maar er was grote behoefte om nog een tweede groep mensen jaarlijks in het zonnetje te zetten, de leden van de Stichting vrienden van de Koninklijke Fanfare Sint Willibrord. Door hun financiële bijdrage maken zij het jeugdkamp mogelijk, de aanschaf van instrumenten en nieuwe uniformen. Daarom is besloten om met ingang van dit jaar jaarlijks in november een Vrienden en Jubilarissenconcert te organiseren. Dit jaar dus voor het eerst en het is gelijk een feestelijke muzikale happening geworden.

Nieuwe uniformen.

Stipt om elf uur marcheerden de leden van het orkest en de drumband, de aula van gymnasium Bernrode binnen. Niet minder dan 75 muzikanten in bijzonder fraaie nieuwe uniformen en met glimmende instrumenten. Namens de Fanfare heette onze voorzitter Katja Brooijmans alle aanwezigen in de goed gevulde aula van harte welkom. Vervolgens heeft zij de rol van de stichting vrienden toegelicht en hen bijzonder bedankt voor de bijdrage aan de aanschaf van de nieuwe uniformen.

Oude uniformen naar Polen.

De oude uniformen waren reeds dertig jaar in gebruik en nog wel netjes, maar niet meer passend bij de tijdgeest en de allure die de Koninklijke fanfare inmiddels uitstraalt. Deze uniformen zijn overgedragen aan de stichting Kledinginzameling Polen die de uniformen aan een korps in Polen zal schenken. Als dank voor de uniformen heeft deze stichting een cheque van niet minder dan € 4.000,00 uitgereikt aan de fanfare.

Slagwerkgroep speelt programma Jumbocup.

Vervolgens betrad de dirigent, Wim van Zutphen, het podium om samen met de succesvolle slagwerkgroep enkele bijzondere stukken te laten horen. Twee weken geleden heeft de slagwerkgroep voor de derde maal de Jumbocup voor slagwerkgroepen gewonnen. Daarvoor zijn drie nummers ingestudeerd die zondag zijn gespeeld. Met als laatste nummer het swingende ‘Africa’ van Toto met zang van Rene Habraken, Katja Brooijmans en Trea van Zutphen.

Huldiging kampioenen.

Afgelopen maanden zijn de slagwerkers van de Koninklijke Fanfare succesvol geweest. Zo werd het trio Jentje de Mol, Tom van Zutphen en Rob van den Berg Brabants Kampioen. De slagwerkgroep won de Jumbocup in Zijtaart en natuurlijk Peter Bossers die Nederlands kampioen werd in de eerste klasse op het onderdeel Multipercussie. Fraaie successen waarvoor, de namens de gemeente aanwezige wethouder Van Moorselaar, mooie woorden sprak. Hij complimenteerde de Koninklijke Fanfare met de muzikale successen maar ook met de succesvolle evenementen zoals de vlekkeloos georganiseerde spooktocht. Evenementen die worden georganiseerd om de kas te spekken maar waaraan ook veel mensen met heel veel plezier deelnemen.

Huldiging jubilarissen

Dit jaar heeft de Koninklijke Fanfare een groot aantal jubilarissen, waaruit mag blijken dat heel veel muzikanten zich thuis voelen in de vereniging. Dit jaar vieren 3 leden het 12,5 jarig jubileum. Emiel Caspers, Jeroen van Steen en Adco van Oss. Alle drie leden die bijzonder actief zijn binnen de vereniging, als docent, als bestuurslid en als organisator en medewerker van de vele evenementen. Voor voorzitter Katja Brooijmans dus geen probleem om de heren in mooie warme woorden te bedanken voor hun bijdrage en de hoop uit te spreken dat ze nog lang actief blijven binnen de fanfare.

Oud voorzitter Jos Boeijen wordt benoemd tot lid van verdienste voor zijn grote inzet in de afgelopen jaren. In zijn speech laat Jos weten dat hij nog graag een actief wil blijven binnen de vereniging en dat wordt bijzonder op prijs gesteld.

Marijke van den Berg en Erik van den Berg vieren dit jaar hun 25 jarig jubileum. Ook zij zijn bijzonder trouwe leden van het orkest en vrijwel altijd aanwezig op de wekelijks oefenavond. Daarnaast leveren zij hun bijdrage bij evenementen dus was er een speciale toespraak door de vice-voorzitter  van de Brabantse muziekbond, mevrouw Francien van de Ven.

Vervolgens is er speciale aandacht voor Wim van Zutphen, die zijn 40 jarig jubileum viert als lid van de Koninklijke fanfare en zijn inspanning ook dit jaar weer beloond ziet met kampioenen en de Jumbocup. Wim werd vanzelfsprekend uitgebreid toegesproken en gehuldigd en tijdens het applaus scandeerde de leden van de jeugdslagwerkgroep zijn naam. Dat moet toch een warm gevoel hebben opgeleverd.

Onder de swingende klanken van Hootenany,gespeeld door het orkest, wordt een gezellige en feestelijke bijeenkomst afgesloten.